Op onze school staat het kind centraal; kinderen mogen zichzelf zijn en voelen zich gezien en gerespecteerd door de leerkrachten en de andere leerlingen. We zijn allemaal gelijk. In onze groepen stellen we hoge eisen aan een prettig leerklimaat en een veilig schoolklimaat. We vormen samen onze fijne school en helpen allemaal iedere dag mee om het prettige, veilige klimaat te behouden.
De Dalton kernwaarden zijn leidend bij het vormgeven van ons onderwijs: verantwoordelijkheid, samenwerking, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie. We bieden de kinderen een uitdagende leeromgeving en stimuleren hen om zelf keuzes te maken. Onze methodes zijn daarbij richtinggevend maar niet bepalend: er is ruimte voor de leerkrachten om het aanbod aan te passen aan de onderwijsbehoefte van het kind. We werken hierbij volgens de principes van het opbrengstgericht passend onderwijs. Deze aanpak – die op zowel groeps- als schoolniveau wordt toegepast – biedt ons de mogelijkheid om een doorgaande lijn in de school te borgen.
Ouders spelen een belangrijke rol op onze school. Zij participeren in diverse overlegorganen, de organisatie van schoolactiviteiten maar zijn bovenal gesprekspartner voor de leerkrachten als het om de ontwikkeling en het welzijn van hun kind gaat. We hanteren een constructieve gesprekscyclus. Daarnaast zorgen we voor een eigentijdse manier van communiceren en volgen daarbij de digitale ontwikkelingen.
De maatschappelijke rol van de school geven we vorm door in relatie te staan met onze omgeving. Naast een goede relatie met ouders is ook de verstandhouding met de omgeving van belang. We hebben goed contact met en/of zijn nauw betrokken bij diverse instanties in het dorp (variërend van de kerk, de muziekschool en sportverenigingen tot de verzorgings- en bejaardenhuizen). We hebben zorg voor de natuur en het milieu.
Daltonschool Nicolaas is de samenleving in het klein waar je jezelf mag zijn.