De leerlingen, medewerkers, het schoolgebouw en de omgeving: samen vormen ze de school. Daarom is deze school uniek. Hoe de dynamiek en de sfeer op school zijn, dat kan alleen de school je vertellen. Met hún verhaal bij hun eigen cijfers en bij cijfers van bijvoorbeeld DUO en de Inspectie van het Onderwijs. Kortom, je krijgt een betrouwbaar beeld van de school en van wat de school doet aan goed onderwijs.
We gaan uit van verschillen tussen kinderen: niet alle kinderen kunnen in hetzelfde tempo de leerstof in zich opnemen. Op De Dijkwerkers wordt gestreefd naar onderwijs op maat: het is mogelijk voor een leerling die het programma van een groep niet kan volgen, zich te ontwikkelen op zijn of haar eigen niveau. Dit kan betekenen dat een kind alleen de minimum stof krijgt aangeboden, maar ook dat het een totaal andere leerlijn gaat volgen.
In de formatie wordt altijd tijd vrijgemaakt voor remediale hulp aan leerlingen.
Er zijn ook leerlingen die juist erg snel door de leerstof gaan en voor wie wat meer uitdaging gewenst is. Ook hier proberen we op in te spelen door het aanbieden van extra stof of moeilijker stof. Bij de rekenlessen wordt gebruik gemaakt van ‘compacten en verrijken”.
Als de kennis omtrent leerlingen op school tekort schiet, kan een beroep worden gedaan op de deskundigheid van het samenwerkingsverband ‘De Westfriese Knoop’. Hier kan onder meer een capaciteiten onderzoek worden aangevraagd. Er wordt altijd in overleg met ouders gehandeld en besloten.
In veel gevallen kan de school de benodigde zorg bieden zodat het kind in zijn/haar eigen omgeving naar school kan blijven gaan. Als de problemen te complex zijn, kan het kind worden geplaatst op een school voor speciaal basisonderwijs.