WadW is een plek waar elk kind zich veilig en gezien voelt en waar inclusief denken centraal staat. Dit bieden we aan op een stevig fundament van Waldorf (vrijeschool) onderwijs.
Onze school
Om te kunnen worden wie je bent moet je weten waar je vandaan komt. Dit geldt voor alle kinderen ongeacht hun afkomst en achtergrond. Waldorf aan de Werf wil bijdragen aan een een toekomst waarin gelijkheid, diversiteit en gemeenschap centraal staat. Een veilige en inclusieve leeromgeving waarin in elk kind zich welkom, gezien en gehoord voelt en zichzelf kan herkennen.
Leren op verschillende niveaus: hoofd, hart en handen
Bij Waldorfonderwijs leren kinderen met hoofd, hart en handen. Dat wil zeggen dat zij zich ontwikkelen door te denken, voelen en willen. Om helemaal zichzelf te worden, heeft het kind niet alleen kennis nodig (denken), maar ook een warm gevoelsleven (voelen) en een sterk lichaam (willen). In alle lessen wordt er voor gezorgd dat er altijd een balans is tussen deze drie behoeften.
Ook bij taal en rekenen wordt dus bewogen, zodat een kind zich de nieuwe stof kan toe-eigenen d.m.v. het lichaam en niet alleen het hoofd. En betekent dit dat naast de gewone vakken als rekenen en taal, er een groot aanbod is van kunstzinnig en ambachtelijk onderwijs, met vakken als schilderen, muziek, toneel, natuur en techniek, handvaardigheid, gymnastiek en bewegingskunst (euritmie).
Kinderen leren door te doen. In veel lessen is er beweging, in de vorm van klappen, lopen of dansen. De combinatie van cognitieve activiteit en bewegen zorgt ervoor dat de kinderen met plezier leren en dat ieder kind de lesstof goed op kan nemen.
We gaan veel naar buiten in de natuur om de wereld om ons heen te ontdekken en vieren gezamenlijk jaarfeesten uit verschillende culturen.